Projekt Fortællekits

Projekt Fortællekits (2022-2024) var et samarbejde mellem Odder Bibliotek og skolernes pædagogiske læringscentre (PLC).
Formålet med projektet var at støtte og styrke læse- og fortællelysten hos børn i 4.-6.klasse. Projektet blev drevet af projektleder Karin Grand.

"Hvad er din yndlingsbog?"

Det spørgsmål har projektleder Karin Grand stillet til omkring 80 børn under skolebesøg, siden hun startede som projektleder på bibliotekets satsning: ”Fortællekits”.  I 5. klasse på Skovbakkeskolen modtog hun 24 forskellige bogtitler fra 24 elever som svar på spørgsmålet om yndlingsbogen. Imponerende! Men sådan er det ikke altid, og det kan være svært for nogle at blive fanget af en god bog, når de digitale medier frister med en mere flygtig tekst og billedoplevelse.

Forskningen viser, at det er gået tilbage med børnenes læselyst de seneste 10 år. Odder Kommune er én af de foregangskommuner, der proaktivt arbejder på at ændre på dette. Når børn udvikler lysten til at læse og fortælle, opøver de nemlig også evner som de får brug for på andre områder i livet. Som nærvær, koncentration, vedholdenhed, forestilling- og indlevelsesevne.

Projekt FORTÆLLEKITS har haft som formål at inspirere eleverne til at opdage, hvor medrivende, øjenåbnende og sjovt det er at læse. Projektet fokuserede også på at dele læseoplevelsen med andre for at skabe nye idéer og måder at være sammen på omkring læsningen.

Projektet satte eleverne i centrum som formidlere og bidrog med kreative metoder til at ”komme ind i bogen”, som én af læsehestene fra 5. klasse på Saksild Skole udtrykte det. Projektet har arbejdet tværfagligt med rollespil, højtlæsning, formgivning og litteratur på location. Danske forfattere og illustratorer blev involveret i projektet, og blev inddraget en masse nye titler fra den stærke tradition af børnelitteratur vi har i Danmark.

På projektleder Karin Grands besøg i klasserne oplevede hun gejsten og selvtilliden hos de børn, der havde opdaget den indre verden af fantasi og glæde, der opstår gennem læseoplevelsen. Og der var åbenhed og nysgerrighed hos de børn, som endnu ikke helt havde fundet vejen ind i bøgernes verden.

Som en udløber af projektet kører læsekampagnen SMASK! og bibliotekets læsegruppe for børn, LÆSEAKROBATERNE, i dag videre som tilbud til børn og familier i kommunen.