For læsekredse

Her kan du finde information og gode råd til læsekredse.

Start din egen læsekreds

Icon Description

Har du lyst til at starte din egen læsekreds, kan du evt. spørge en læseglad ven/veninde, som måske har en anden læseglad ven/veninde... og pludselig er I alt for mange! 5-6 stykker er et fint antal.

Mange læsekredse mødes 1 gang om måneden i perioden fra september til maj ca. 2 timer pr. gang. I kan mødes i private hjem og lade værtsrollen gå på skift. I er også velkomne til at mødes på biblioteket.

Hvor kan I hente idéer til læsning?

Få gode læsetips hos bibliotekaren! Vi er altid klar med forslag og ved også hvad andre læsekredse har læst, som måske kan være til inspiration.
I læsekredsen kan I skiftes til at vælge en bog ud, så det bliver varieret læsning. Skift f.eks. mellem danske, skandinaviske og udenlandske romaner og prøv også at vælge faglitteratur, f.eks. erindringsbøger, en gang imellem.

Bestilling af bøger til læsekredsen

Alle læsekredse har én kontaktperson som bestiller bøgerne ved bibliotekaren.
Bestil i god tid: mindst 14 dage før I skal bruge bogen.
Aftal en dato med bibliotekaren, hvor bøgerne er klar til afhentning.
I kan låne bøgerne i 6 uger. Ved for sen aflevering betales gebyr som normalt.

Læsekreds på Odder Bibliotek

Icon Description

På Odder Bibliotek starter vi med jævne mellemrum nye læsekredse op med max 10 deltagere.
Information om nye læsekredse vil bliver annonceret gennem vores nyhedsbrev og på hjemmesiden.
Ønsker du at deltage i den næste læsekreds på Odder Bibliotek, så skriv til bibliotekar Malene Munk.

Når du deltager i en læsekreds på Odder Bibliotek, er bibliotekaren kun med de første tre gange.

Herefter fortsætter læsekredsen på egen hånd, og deltagerene kan selv bestemme, hvornår de vil mødes, og hvad de ønsker at læse fremover.

Hvordan bestiller jeg bøger til en læsekreds?

Icon Description
  • Læsekredsen skal vælge én kontaktperson.
  • Kontaktpersonen bestiller bøgerne ved bibliotekaren
  • Alle i læsekredsen skal være oprettede som lånere på Odder Bibliotek
  • Vælg om én person (kontaktpersonen) skal låne alle bøgerne samlet, og efterfølgende dele dem ud til læsekredsens øvrige medlemmer.
  • I kan også vælge, at hver enkelt medlem af læsekredsen selv henter og låner bogen på biblioteket.
  • Bestil i god tid: mindst 14 dage før I skal bruge bogen
  • Det er godt at have et alternativt ønske, hvis det primære ønske ikke kan opfyldes.
  • Aftal en dato med bibliotekaren, hvor bøgerne er klar til afhentning.
  • I kan låne bøgerne i 6 uger. Ved for sen aflevering betales gebyr som normalt.

Hjælp til en god diskussion

Icon Description
  • Husk, at alle er ansvarlige for, at diskussionen i læsekredsen bliver god!
  • Respektér andres mening og synspunkter
  • Som forberedelse til diskussionen kan alle forberede 3 spørgsmål til bogen
  • Lad evt. én deltager i læsekredsen lave et stykke forberedende arbejde med at læse anmeldelser af bogen. Spørg efter anmeldelser hos bibliotekaren
  • Læs anmeldelser af bogen på biblioteks hjemmeside

Forslag til spørgsmål I kan diskutere

• Begynd altid med en hurtig runde, hvor alle deltagere i læsekredsen bliver hørt. Lad alle komme med deres første umiddelbare oplevelse af bogen.
  • Et godt udgangspunkt for en diskussion kan være at gå i dybden de steder, hvor noget i romanen undrede dig som læser.
  • Var det en god eller dårlig bog? Hvorfor?
  • Hvilken oplevelse gav bogen dig? Begejstring, glæde, irritation, vrede?
  • Snak om personerne i bogen. Er de troværdige? Hvilken udvikling gennemgår hovedpersonen?
  • Hvilke temaer og emner tager bogen op?
  • Ligner det andre bøger I har læst?
  • Hvem skriver også sådan?
  • Har I læst andre bøger af samme forfatter og hvordan placerer bogen sig så i forfatterskabet?
  • Hvad synes I om sproget?
  • Er bogen godt skrevet? Og hvorfor/hvorfor ikke? Kom med eksempler.
  • Holder historien? ”Hænger bogen sammen”?
  • Hvad er forfatterens budskab?
  • Konklusion på bogen.

Husk, at det skal være sjovt at være med i en læsekreds!
God fornøjelse.

Læsetasker

Icon Description

Odder Bibliotek skaffer bøger hjem til mange læsekredse.

Til læsekredsene har vi indkøbt et bredt udvalg af Læsetasker, som hver indeholder 7 eksemplarer af en god roman samt evt. anmeldelser og forfatterportræt. Vi skifter hele tiden ud, så der altid er mange nye og aktuelle titler for læsekredsene at vælge mellem. Vi har altid omkring 30 forskellige Læsetasker.

Bestilling af læsetaske

Den enkelte læsekreds vælger én person, som står for kontakten mellem biblioteket og læsekredsen. Kontaktpersonen reserverer læsetaskerne hos bibliotekarerne. Kontaktpersonen låner hele tasken og alle 7 bøger uanset hvor mange personer, man er i læsekredsen. Ønskes der flere end de 7 eksemplarer af en titel, forsøger vi at skaffe dem, men det kan ikke lade sig gøre med helt nye og populære romaner.

Læsetasker til en bestemt dato

Hvis læsekredsen ønsker bøger til en bestemt dato, kan taskerne reserveres, men biblioteket kan ikke altid garantere, at læsetasken er disponibel til den ønskede dato.

Afhentning og lån af bøger

Biblioteket giver kontaktpersonen besked, når læsetasken kan afhentes. Lånetiden er 6 uger.
Der betales gebyr ved for sen aflevering.
Læsetasken kan kun afleveres indeholdende alle syv bøger.

Læsekredsmateriale fra forlagene

Icon Description

Mange forlang er begyndt at lave spørgsmål til bøgerne, som læsekredse frit kan benytte sig af.
En fin service, som nemt hjælper læsekredsene i gang med den gode diskussion.

Forlaget Grif
Forlaget Gutkind