Bøger og venner, du aldrig glemmer ...

"Ægte læselyst opstår, når man har oplevet, hvad det vil sige, at komme helt ind i bogen. Så fordybet og grebet, at man ikke slipper før sidste side"

Sådan beskriver én af de 550 børn fra mellemtrinnet i Odder Kommune følelsen af læseglæde. De har alle været med i 1,5 års projekt med læselysten i centrum, i hvilket Odder Bibliotek har startet nye samarbejder med kommunens 7 skoler, særligt Parkvejens Skole, Skovbakkeskolen og Vestermarkskolen.

I forbindelse med projektet er der udarbejdet en folder med en opsamling af, hvad vi har lært og oplevet undervejs. I folderen kan I bl.a. læse om ”Læseakrobaterne” og ”Tegneserierevolutionen”, der rullede ud på tre skoler med over 300 medvirkende børn, højtlæsningskampagnen ”SMASK – læs med mad i munden” og endelig om ”Broer & Bøger” – et forvandlings-eksperiment med faglitteraturen og de kreative fag som afsæt til en designproces, der førte til et nyt magisk skolebibliotek og 40 nye læsepladser, som børnene var medskabere af.

Projektet blev på mange måder en rejse, hvor unikke venskaber opstod. Testet og styrket gennem troen på litteraturen som en smuk og uundværlig del af børns erfaringsverden.

God fornøjelse med læsning af folderen!