For voksne

Kampen om USA - Foredrag med Clement Kjersgaard

Clement Kjersgaard
I anledning af valget i USA i november byder Odder Bibliotek og Odder Debatforum på foredrag med Clement Kjersgaard.
Entré voksen: 100 DKK
Odder Gymnasium

Østermarksvej 25
8300 Odder
Danmark

I løbet af få uger blev en række af de mest alment accepterede formodninger om amerikanske præsidentvalg blæst væk i vinden. Blot 100 dage før valgdagen har Kamela Harris vendt op og ned på opgøret mellem Republikanere og Demokrater. Men USA er fortsat historisk splittet – og Washington befinder sig i noget, der ligner en tilstand af permanent kaos.

Fra Clement Kjersgaard lyder budskabet: Enhver, der over årene har sagt at USA’s tid er forbi, er indtil videre blevet modbevist! Men samtidig viser USA’s udfordringer os noget om vores eget samfund, vi helst ikke vil forholde os til og giver os: Et på mange måder skræmmende glimt af fremtiden.

Hvad afgør, hvem der vinder valget? Hvilken betydning har det for resten af verden – og os i Danmark – hvis USA faktisk er i færd med at lægge rollen som supermagt på hylden?

Clement (f.1975) voksede op i Aarhus, rejste som 16-årig alene til Hong Kong, hvor han tog sin studentereksamen, blev uddannet på Universitet i Oxford (i Filosofi, Politik og Økonomi). I 2002 grundlagde han nyhedsmagasinet RÆSON (raeson.dk) og siden 2004 har han lavet tv (og senere også radio) for DR på et hav af programmer – herunder Debatten, Deadline, Clement Direkte og en række programmer om USA og Storbritannien.

Arrangementet er lavet i et samarbejde mellem Odder Debatforum og Odder Bibliotek.

Logo for Odder Debatforum