Forårets arrangementer 2024

Forårets arrangementer 2024 - glæd dig!

03.01.24
Vi er klar til at byde foråret velkommen med en spændende og mangfoldig række af arrangementer for både børn og voksne. Fra litterære foredrag til teater for de mindste, fra kunstig intelligens til vilde haver og fra kreative workshops til samtalesaloner. Mulighederne er mange.

Klik her og se alle arrangementer her (Åbner i nyt vindue)
Klik her og se alle arrangementer for børn her (Åbner i nyt vindue)
Klik her og se alle arrangementer for voksne her (Åbner i nyt vindue)

Forfattermøder
Ikke et arrangementsprogram på Odder Bibliotek uden muligheden for at møde forfatterne bag ordene på hylderne. I foråret får også børnene chancen. Vi har inviteret ”Sallys far” – Thomas Brunstrøm - forfatteren til de YDERST populære billedbøger af samme navn til at komme og møde sine mange fans (23/3).

De voksne kan møde en, for dem, mindst ligeså populær forfatter, nemlig Kim Blæsbjerg, som har skrevet den efterspurgte roman ”De bedste familier”. Om giftfabrikken Cheminova, der i 1950’erne flytter til Vestjylland og ændrer livet for folkene her - på godt og ondt. Det er den 7/2 på Odder Gymnasium. Den 28/2 kommer Lærke Kløvedal og fortæller om sin biografi ”Sømærke”. Om at være barn af en eventyrer, Troels Kløvedal – en far der var hyldet og allemandseje i hele Danmark, men fraværende i hendes verden. Det sker i samtale med Karin Grand fra biblioteket.

Bæredygtighed & Biodiversitet
Naturvejleder Morten D. D. Hansen har, som en del af DR1-programmet ”Giv os naturen tilbage”, siden 2019 arbejdet på at gøre Danmark vildere, så der bliver plads til flere vilde planter og dyr. Han gæster os (12/3) med foredraget ”Vilde haver, vilde byer!” i samarbejde med Odder Debatforum.

Lørdag den 16/3 stiller Renosyd op og guider os i det nye affaldssorteringssystem, vi får i Odder i marts 2024. ”Tante Hanne” introducerer til teknikken ’visible mending’– et nyt ord for at reparere sit tøj på en synlig og fin måde og dermed give det længere levetid (2/3). Og den 15. maj tager naturterapeut og kogemand, Svend Hamann, os med på strandhøst efter strandens urter ved Hølken Strand.

Farverige forestillinger for de små
Tulle og Skralle inviterer i den nye musikalske forestilling børn fra 1½-4 år med på en tur ud til byggepladsen (20/2). Her oplever de sjove og store arbejdsmaskiner. Randers Teater spiller ”Sokken” for de mindste (6/3) og den 18/3 gæster Riddersalen os med forestillingen ”Små blå sko”.

Kreative værksteder
Børnene kan også se frem til et væld at kreative værksteder på udvalgte lørdage og i skolernes ferier. Kreativisten Mads har fået et unikt samarbejde i gang med Jan Kjær, som tegner Nomerne. Det får børnene glæde af, når de den 9/3 laver workshop i Nomernes verden. Du kan også lave lette luftballoner (27/1), festlige fastelavnsris (10/2) og i vinterferien (uge 7) handler det om Skyer. Lørdag den 24/2 kan du lave sjove rulledyr ud af toiletruller og de tre dage før Påske, står den på æggekranse.

AI, Artificial Intelligence eller kunstig intelligens
’Kært barn’ har mange navne … Preben Mejer, stifter af Innovation Lab, lægger vejen forbi biblioteket med foredraget ”ChatGPT og alt det andet” (7/3). Her vil han fortælle om den vilde udvikling og den betydning, som kunstig intelligens vil få for dit arbejde, dit liv, din og dine børns fremtid. Foredraget er lavet i samarbejde med Odder Debatforum.

Og alt det andet …
Og så har vi som altid samtalesaloner 21/2, 20/3 og 17/4 med gymnasielærer, Martin Mikkelsen, som moderator. Denne gang er emnerne Kreativitet, Erindring og Kroppen. For forældre på barsel og deres babyer holder vi i foråret 2 babycafeer med skiftende emner: ’Sanse-motorik’ ved børne-fysioterapeut Vibeke Bjerre (30/1) og ’Børn er født musikalske’ med Tine Mynster (1/3).